Zmiana biegów

Zmiana biegów to czynność, którą musi opanować każdy kierowca i choć na początku może nastręczać odrobinę trudności, to po kilku lekcjach jazdy staje się prostą, mechaniczną czynnością. Jazda w dużych, zatłoczonych miastach jest szybka, dynamiczna, chcąc się do niej dostosować musimy szybko ruszać spod świateł, płynnie wykonywać wszelkie manewry, a to wymaga posiadania umiejętności szybkiej zmieniany biegów. Jakie błędy w tym zakresie popełnia większość kierowców?
Największym błędem, popełnianym przez znaczną rzeszę kierowców, jest trzymanie ręki na gałce zmiany biegów. W trakcie prowadzenia samochodu obie ręce powinny znajdować się na kierownicy, jedna z nich powinna przenieść się na lewarek dopiero wówczas, gdy będziemy zmieniać bieg. Poprzez wcześniejsze zdjęcie ręki z kierownicy, znacznie spada możliwość zapanowania nad samochodem w czasie wystąpienie nieoczekiwanego zagrożenia. Drugim błędem popełnianych przez prowadzących pojazdy mechaniczne jest przykładanie zbyt wielkiej siły do zmiany biegów i robienie tego niejako „na siłę”. Należy pamiętać o tym, że może to doprowadzić do uszkodzenia skrzyni biegów i do szybszego zużywania się dźwigni.
Poprawnie wykonana zmiana biegów polega na szybkim, ale delikatnym ruchu ręki. Dźwignię zaleca sie trzymać u samej góry, wpół otwartą dłonią. Przy zmianie biegów należy zdjąć nogę z gazu i wdusić sprzęgło. Zmiana biegów bez zdejmowania nogi z gazu jest szybka, ale prowadzi do szybkiego zużywania się sprzęgła i niszczenia elementów przeniesienia napędu.
Przy redukcji biegów w dół należy używać nadgarstka, przy zmianie biegów w górę, zaleca się zablokować nadgarstek i wykonać ruch ramieniem. Zmieniając biegi na ukos należy podejmować starania by dźwignię zmiany biegów prowadzić po linii prostej.
Napisz komentarz